Friday, June 19, 2015

APA ITU PROTEIN??


Mungkin di antara kita sudah cukup tahu apa itu protein sebenarnya? Protein merupakan zat yang sangat penting diperlukan oleh manusia kerana protein bukan hanya sekadar bahan struktural, seperti lemak dan karbohidrat. Protein merupakan kelompok dari makromolekul organik kompleks yang diantaranya terkandung hidrogen, oksigen, nitrogen, karbon, fosfor dan sulfur serta terdiri dari satu atau beberapa rantai dari asid amino.


Unit asas protein

Pengertian protein dalam ilmu pemakanan adalah suatu kelompok makronutrisi berupa senyawa asid amino yang berfungsi sebagai zat pembangun dan pendorong metabolisme dalam tubuh. Zat ini tidak dapat dihasilkan sendiri oleh manusia kecuali datangnya dari makanan yang mengandungi protein. 

Protein merupakan salah satu dari biomolekul besar, selain diantaranya polinukleotida, polisakarida, lipid, dan yang merupakan penyusun utama dalam perkembangan makhluk hidup. Protein juga merupakan salah satu molekul yang paling banyak diteliti dalam biokimia. Protein ditemukan pertama kali oleh Johns Jakob Berzelius pada tahun 1838. 


Fungsi Protein

Protein selain berfungsi sebagai zat pembangun dalam tubuh, protein juga berfungsi sebagai penyokong berbagai aktifitas organ tubuh dan metabolisme. Fungsi protein bagi tubuh banyak sekali, berikut adalah beberapa fungsi protein:
  1. Setiap gram dalam protein dapat menghasilkan 41 kalori, yang cocok sebagai sumber tenaga.
  2. Mengatur metabolisme tubuh.
  3. Protein dapat sebagai asupan tenaga utama untuk yang sedang diet rendah gula.
  4. Menjaga keseimbangan antara asid asas dan keseimbangan cairan dalam tubuh. Protein berperanan penting dalam menjaga stabilitas pH cairan tubuh.
  5. Protein merupakan bahan dalam bahan sintesis  seperti hormon, zat antibodi,dan organel sel lainnya
  6. Protein membantu proses pertumbuhan pada anak-anak dan remaja kerana sel-sel tubuh mendapat cukup asupan zat pembangun.
  7. Membantu tubuh dalam meneutralkan atau menghancurkan zat-zat asing yang masuk ke dalam tubuh.
Gaya hidup sihat

Banyak lagi sebenarnya fakta tentang fungsi protein pada badan manusia..Ini sahaja yang sempat dikongsikan dahulu..Tapi, tahukah anda dari manakah kita boleh perolehi sumber protein ini?


No comments:

Post a Comment