Monday, June 22, 2015

PEMBIAKAN KAMBING

Memahami pembiakan kambing adalah sangat penting untuk meningkatkan produktiviti, yang sebahagian besarnya berkisar berkaitan fungsi kadar kehamilan, bilangan anak yang dilahirkan dan dibela dan kekerapan anak yang dilahirkan. Oleh itu, pengurusan pembiakan kambing harus menghasilkan tahap kesuburan yang tinggi (lebih daripada 90 peratus). Memahami proses pembiakan kambing akan membantu pengeluar menguruskan kambing dengan lebih cekap dan membiak dengan baik. Kekangan utama bagi pengurusan pembiakan kambing adalah sifat bermusim pembiakan dan kekurangan data mengenai prestasi pembiakan, terutama baka kambing tempatan.





Anatomi Pembiakan

Memahami kitaran estrous, mengawan, kehamilan dan kelahiran adalah penting dalam menguruskan haiwan untuk kadar pembiakan yang tinggi. Walau bagaimanapun, untuk memahami perkara-perkara ini, pemahaman yang mencukupi anatomi adalah penting. Bahagian-bahagian anatomi di bawah menggambarkan organ-organ seksual dan pembiakan ini, di luar dan di dalam tubuh kambing, serta fungsi mereka dalam kedua-dua jantan dan betina.
 
Kambing Jantan
 

Saluran pembiakan kambing jantan terdiri daripada buah zakar, testis, epididimis, vas deferens, kelenjar aksesori dan zakar. Selain sekitar dan melindungi testis, skrotum juga membantu dalam    peraturan suhu testis kerana kehadiran banyak kelenjar peluh.Sperma dalam hormon seks kambing jantan, testosteron dibuat dalam testis. Tidak seperti kambing betina, sperma dihasilkan sepanjang hayat pembiakan kambing jantan. Sperma diangkut, matang, tertumpu dan disimpan di dalam epididimis sehingga ejakulasi (pengeluaran) berlaku semasa persetubuhan (pembiakan). Sperma meninggalkan epididimis melalui eferens vas setiap buah zakar dan bergabung dengan uretra berhampiran pundi kencing. Sperma dan cecair ditambah oleh kelenjar pembiakan lain, bersama-sama dikenali sebagaiair mani,dipindahkan daripada badan pada ejakulasi semasa pembiakan.Jumlah air mani dan sperma dalam air mani bergantung kepada musim tahun, umur haiwan dan tahap aktiviti seksual.Jumlah dan kepekatan normal bagi kambing jantan adalah 0,5-1,5 cc (atau ml) dan 1,5-50 bilion sperma per cc. Akhirnya, zakar adalah organ persetubuhan bagi kambing jantan.

Kambing Betina

Saluran pembiakan kambing betina terdiri daripada ovari, oviduct (tiub fallopio), rahim,  pangkal rahim, faraj dan vulva. Ovari menghasilkan telur dan hormon betina, estrogen     dan progesteron.Ketika lahir, kambing betina itu dilahirkan dengan semua telur dia pernah ada dalam hidup.Pada ovulasi, telur dilepaskan dari folikel (berisi cecair "lepuh") pada  ovari ke dalam tiub fallopio (oviduct). Apabila telur dilepaskan dari folikel, ia kemudian   bergerak ke bawah tiub fallopio kalaulah menyertai sperma di tapak persenyawaan terletak di rantau ampulla di oviduct itu.Semasa mengandung, rahim, yang terdiri daripada dua  tanduk rahim dan badan, adalah tapak telah perkembangan janin berlaku. Ketika proses   ini, otot rahim akan menegang dan menolak benih daripada saluran rahim. Serviks adalah pembukaan ke rahim yang dimeteraikan oleh bahan yang dipanggil plug mukus. Plug ini   mengisi dan segel terusan pangkal rahim semasa mengandung yang   menghalang patogen berbahaya daripada memasuki badan rahim yang boleh membahayakan janin berkembang. Organ mengawan dan tapak pemendapan air mani adalah faraj, manakala (di luar) bahagian luar saluran pembiakan dipanggil vulva.

No comments:

Post a Comment