Sunday, June 28, 2015

WAKTU PERLAKSANAAN AQIQAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Kali ini kami ingin kongsikan berkaitan waktu perlaksanaan aqiqah. Sebagai amal soleh maka ia (ibadah kita) sesuai dengan tuntutan dan contoh dari Rasuluhllah s.a.w agar ibadah kita tidak sia-sia dan dapat diterima Allah SWT. Untuk menjalankan ibadah aqiqah ini juga demikian, haruslah sesuai dengan tuntutan dari Rasulullah SAW baik dalam waktu pelaksanaannya maupun tata cara pelaksanaannya.

Aqiqah diutamakan pelaksanaannya pada hari ke-7 dari kelahirannya. Adapun kalii belum boleh dilaksanakan, boleh juga pada hari ke-14 atau hari ke-21 atau bila-bila masa yang mampu. 

Imam Malik berkata; "Pada zahirnya bahawa keterikatan pada hari ke-7 adalah atas dasar anjuran, andaikan pada hari itu belum bisa dilakukan maka sekiranya menyembelih pada hari ke-14, ke-8, ke-10 atau setelahnya itu, maka aqiqah telah cukup kerananya agama Islam memudahkan bukan menyulitkan."



PEMBAHAGIAN DAGING AQIQAH

Pembahagian daging aqiqah dibahagikan sebahagian kepada fakir miskin sebagai sedekah, kemudian kepada kaum kerabat, dan tetangga yang membantu persalinan atau suku bangsa tertentu. Sebagai hadiah dan juga untuk dimakan sendiri, namun tidak lebih dari sepertiga bahagian.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w: "Timbanglah rambut Hussain dan bersedekahlah dengan seberat rambut tersebut dengan perak dan berikanlah kaki aqiqah kepada satu suku bangsa. [H.R Baihaqi dan Ali RA]. Para ahli fiqh membolehkan juga mengadakan walimah aqiqah dengan mengundang fakir miskin, kaum kerabat dan lainnya untuk diundang makan bersama, berkumpul guna mengeratkan ukhuwah islamiyah dan merajut manfaat dari acara tersebut.


Suasana ketika membahagikan daging akikah

MOMENTUM MEMBERIKAN NAMA

Pada saat aqiqah disunnahkan memberikan nama kepada anak yang baru dilahirkan dengan nama-nama yang baik. Kerana nama yang baik merupakan amin doa dari orang tuanya kepada sang anak. Beberapa nama yang disukai oleh Allah adalah: 
-Abdullah
-Abdul Rahman
-Muhammad
-boleh juga memakai nama Nabi atau Malaikat.

MENCUKUR RAMBUT

Disunatkan mencukur rambut bayi yang baru lahir sampai habis (botak). Kemudian rambut yang telah dicukur tersebut ditimbang dan disunnahkan mengeluarkan sedekah sebanyak timbangannya mengikut harga perak/emas kepada fakir miskin.

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment