Sunday, June 28, 2015

HIKMAH AQIQAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Kali ini kami ingin kongsikan berkaitan hikmah akikah dan sedikit hikmah diadakan penyembelihan mengikut syarak.

HIKMAH PENYEMBELIHAN

Terdapat hikmah penyembelihan dalam Islam, antaranya:

-Menghasilkan daging yang halal dan berkualaiti. Kaedah penyembelihan Islam menyebabkan  haiwan mati dengan cepat dan darah di dalam badan kesemuanya mengalir keluar.
-Membezakan antara kaedah penyembelihan orang Islam dan bukan Islam. 
-Menunjukkan kepatuhan dan pengabdian kita kepada agama Islam dengan mentaati perintahnya.


Kaedah penyembelihan menurut Islam

HIKMAH AQIQAH

Setiap perintah yang datangnya dari Allah SWT dan Rasulullah SAW pastilah mengandungi hikmah dan keutamaan. Di antara hikmah aqiqah adalah:

1. Sebagai ungkapan rasa syukur dengan telah dianugerahkannya anak dan kurnia kepada  kita, yang merupakan nikmat yang telah diberikan Allah SWT.
2. Sebagai wasilah (perantara) untuk memohon kepada Allah agar anak yang baru lahir itu dijaga dan dibimbing kepada jalan yang diredai-Nya.
3. Sebagai cara mengeratkan dan menguatkan ukhuwah silaturrahim di antara keluarga, tetangga, saudara maupun bagi kerabat dan juga sahabat. 
4. Sebagai cara menjalin ikatan sosial. antara lain dengan fakir miskin dan anak yatim.

MENGAQIQAHKAN ORANG LAIN

Diperbolehkan selain wali anak, untuk dapat mengurusi sembelihan nasikah dan tidak ada larangan dalam hal itu. Dalilnya adalah perkataan "Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam" dari hadits Samurah Radhiyallahu 'anhu.

Berkata Al-Allamah Asy-Syaukani dalam Nailul Authar (5/133): "Ucapan Nabi Shallallahu'alaihi wa sallam: "disembelih untuknya" ada dalil di dalamnya bahawa boleh bagi orang lain untuk mengurusi penyembelihan tersebut., sebagimana bolehnya kerabat mengurusi kerabatnya dan seseorang mengurusi dirinya.

Dalil  diperbolehkannya adalah hadits dari Ibnu Abbas tentang Rasulullah s.a.w yang mengaqiqahkan Hassan dan Hussain. Jika seseorang ingin mengaqiqahkan orang lain (termasuk anak yatim), maka hukumnya boleh, dan sunnah bagi anak yang belum baligh dan lebih.

Semoga bermanfaat.



No comments:

Post a Comment