Sunday, June 21, 2015

KOLESTROL

Apa yang dimaksudkan dengan kolesterol ???

Kolesterol adalah molekul sejenis lipid yang ditemukan dalam aliran darah dan sel tubuh. Kolesterol dihasilkan oleh hati dan diperlukan untuk proses metabolisme tubuh, seperti membantu pembentukan sel baru dan hormon. Namun, jangan sampai berlebih.


Kolestrol ialah satu bahan yang lekit, seakan-akan lemak yang terdapat di dalam darah kita dan di setiap sel badan dalam badan kita. Kolestrol penting untuk kesihatan anda kerana ianya diperlukan oleh badan anda untuk membuat tisu dan hormon yang tertentu. Bagaimanapun, sekiranya paras kolestrol dalam darah anda terlalu tinggi kemungkinan anda menghadapi risiko dan penyakit jantung. 

Kelebihan kolesterol dapat mengakibatkan penumpukan lemak dalam darah yang dapat menyumbat pembuluh darah. Pada akhirnya, jantung dan otak akan kekurangan kemasukan darah yang dapat menimbulkan risiko serangan jantung dan stroke. Kadar kolesterol yang terlalu tinggi dalam darah disebut hiperkolesterolemia. Ada beberapa jenis kolesterol. Pertama, low density lipoprotein (LDL) yang disebut pula kolesterol jahat. LDL mengandung 75 persen kolesterol dan hanya sedikit protein.
LDL berperan untuk mengalirkan kolesterol ke seluruh tubuh. Kadar LDL yang berlebihan dapat menyebabkan penumpukan lemak di dinding arteri. Jenis kolesterol berikutnya adalah high-density lipoprotein (HDL), dikenal sebagai kolesterol baik. HDL mengandung banyak protein dan mengalirkan 20-30 persen kolesterol ke seluruh tubuh. HDL berperan untuk membuang kelebihan kolesterol dari sel dan dinding arteri serta membawa kolesterol kembali ke hati untuk dibuang.
Ada pula yang disebut trigliserida, yang berperan dalam penyimpanan lemak dan berpengaruh dalam pembentukan lipoprotein kaya kolesterol. Lipoprotein kaya kolesterol inilah yang menyebabkan kolesterol tinggi serta meningkatkan pembentukan gumpalan darah.
Tips menurunkan kolesterol:
  • Hindari atau kurangi mengambil makanan dan minuman berminyak, berlemak, dan mengandungi kolesterol tinggi.
    Contoh: Udang, kerang, kacang-kacangan, daging, santan, minyak, margarin, coklat, dan gula.                     
  • Menurut Prof. Dr. Walujo S. Soerjodibroto, Ph.D, guru besar FKUI – Departemen Ilmu Nutrisi, tubuh manusia sangat susah mengeluarkan kolesterol. Jadi lakukan senaman sekurang-kurangnya 20 minit setiap hari.

  • Perbanyak mengambil makanan dan minuman yang dapat menurunkan kadar kolesterol.
    Semua buah dan sayuran mengandungi serat. Jadi, semua buah dan sayuran juga mampu menurunkan kolesterol. Serat dapat mengikat kolesterol sehingga tak beredar dalam darah. Sedangkan vitamin C untuk homeostasis alias pengatur keseimbangan kolesterol.                           
  • Yang perlu diingat, sayuran yang kaya vitamin C boleh direbus separuh masak. Kalau sampai terlalu masak, vitaminnya hilang. Jika sayuran atau buah-buahan dibuat menjadi jus, minumlah bersama ampasnya, kerana ampas itu merupakan sumber serat yang mampu menurunkan kadar kolesterol.
Semoga bermanfaat..

No comments:

Post a Comment